De tijd dat een plek in de App/Play Store garant stond voor downloads is lang geleden. Je zult aan de bak moeten als je bekendheid wilt krijgen van je medische app. Wij zijn van mening dat je een medische app moet zien als een merk dat opgebouwd moet worden. Synappz Mobile Health heeft de kennis en kunde in huis om hierbij te helpen.
Positie bepalen
Zie je medische apps als een product dat een plek moet veroveren tussen pak ‘m beet 285.000 andere medische apps. Hoe val je op? Wij beginnen altijd met de positionering. Wat wil je dat de medische app uitstraalt, hoe onderscheidt de app zich ten opzichte van de andere (concurrerende) apps? Met een positioneringsstatement ben je op weg. Dit vormt dan het uitgangspunt van de visualisatie van de app.
Offline marketing
Maar vergeet de kracht van offline communicatie niet. Denk hierbij aan een eenvoudige folder die de features en benefits van de app weergeeft. Doe een mailing naar patientenverenigingen of ziekenhuizen. Maak posters en gebruik deze op congressen op het gebied van het klinisch vakgebied. Praat met ‘Key Opinion Leaders’ en geeft ze een gratis download van de app. Kijk of je deze mensen warm kunt maken om de app te testen en te reviewen. En tot slot, persberichten. In het algemeen is de pers is altijd op zoek naar content, en afhankelijk van het domein zou jou app daar wel eens iets aan kunnen bijdragen.
Online marketing
Het ligt voor de hand om online de app goed onder de aandacht te brengen. Social media, een website (verplicht bij Apple apps) speciaal voor de app, eventueel SEO en SEA. Maar vergeet de App/Play Stores niet. Wij hanteren verschillende manieren om optimaal vindbaar te zijn in deze digitale winkels. Ook kunnen we in kaart brengen welke blogs posten over het onderwerp van jouw medische app, en haak aan. Zoek verbintenis met gebruikers online. Eén van de meest krachtige instrumenten is het maken van een video. Met een video kun je goed weergeven welk probleem je oplost en hoe die oplossing (jouw app) er uit ziet.
Wat levert het op?
Je kunt je Euro maar één keer uitgeven, en marketing kan nogal in de kosten lopen. Bedenk wel dat deze kosten voor de baten uitgaan, dus moet gecompenseerd worden met omzet vanuit je app. Een goed business model moet dient hier rekening mee te houden. Bepalend is dus welk kanaal of welk instrument het hoogste rendement geeft. Van tevoren nadenken over de doelen van de campagne en het zo goed mogelijk meten van het resultaat is dus belangrijk.