Mobile Health (mHealth) is een onderdeel van eHealth. Door digitale middelen in te zetten op het gebied van informatie en communicatie kan de zorg flink verbeterd worden. Mobile Health richt zich dan met name op het mobiele deel van deze ontwikkeling. En omdat je gezondheid per definitie iets ‘mobiels’ is past dit hier dan ook perfect bij.
De ontwikkelingen op het digitale gebied gaan razendsnel. Denk aan de introductie van steeds snellere iPhones, of de opkomst van de ‘wearables’, slimme draagbare apparaten die middels sensoren van alles kunnen meten.
Mobile Health en de toekomst van de zorg
Mobile Health (mHealth) en eHealth worden vaak gezien als één van de oplossingen voor de stijgende kosten in de gezondheidszorg. Immers, een groot gedeelte van de samenleving heeft toegang tot het internet, en technologie heeft wel vaker voor de nodige disruptie gezorgd. In Nederland is E-health zelfs doorgedrongen in de politiek, waarbij minister Schippers een permanente eHealth monitor in het leven heeft geroepen. Ook zij stelt: “‘Het gebruik van eHealth kan helpen bij de uitdaging om de vrijheid en zelfredzaamheid van patiënten te versterken, oplossingen te bieden voor het dreigend personeelstekort, het verbeteren van de patiëntveiligheid en de zorg en de kostenstijging te beperken.”
Dat eHealth een belangrijke rol gaat spelen in de toekomst van onze gezondheidszorg moge duidelijk zijn. Echter, het blijkt een enorme uitdaging om eHealth en mHealth ook goed geïmplementeerd te krijgen. De grootste struikelblokken blijken de onbekendheid, weerstand tegen veranderingen en een ondoorzichtige vergoedingsstructuur.